STARTERSGUIDE

De weg naar een fit leven in een gym
met de beste vibes van Amsterdam!
Leer kickboksen en MMA van wedstrijdvechters, verleg je grenzen tijdens een CrossFit WOD, train zelfstandig in de open gym, volg een yogales in onze inhouse-yogastudio of combineer sport met een uurtje werken in onze co-working space. Heb je dorst? Bestel dan een juice in de juicebar!

Met arenagym creëren we de ideale omgeving om aan jezelf te werken. Geen saaie machines meer en het hersenloos afwerken van trainingsschema’s maar echt fitter worden in een omgeving die inspireert en is ingericht op de leefstijl anno 2021.
1. Fit worden?
Check eerst hoe het met je vitaliteit gesteld is!
Wat is vitaliteit nu eigenlijk? Vitaliteit is letterlijk levensenergie. En je kunt je vast wel voorstellen dat het handig is om voldoende energie te hebben om te sporten maar ook om bijvoorbeeld je leefstijl aan te passen en het aller lastigste: het volhouden.

Bij arenagym gaan we een stap verder dan wellicht gebruikelijk. Bij ons is een intakegesprek niet alleen een gesprek over wat jouw doelstelling is. We gaan middels de Physis methodiek jouw vitaliteit in kaart brengen en we bespreken uitgebreid wat jouw doel is, waarom je dit doel wil bereiken en wat ervoor nodig is om dit daadwerkelijk te halen. Zo weten wij precies waar je grootste energielekken zitten, wat we het eerste moeten aanpakken en wat de sleutel tot succes zal zijn.

SLAAP
Slaap is het fundament van jouw vitaliteit en gezondheid. Als hier iets niet goed aan is gaan we eerst hiermee aan de slag. Hoe voelde jij je toen je vanmorgen wakker werd?
Voeding
Wat je eet en op hoeveel momenten per dag zijn een enorm belangrijk domein om in kaart te brengen voor jouw gezondheid.
STRESS
Hoe ga jij om met stress? En hoe kijk jij aan tegen stress? Het stress domein heeft een grote invloed op alle andere domeinen.
Ademhaling
Heb je een lage of een hoge ademhaling? En hoe vaak haal je adem per minuut? Jouw kwaliteit van ademhaling is enorm belangrijk.
Immuunsysteem
Hoe functioneert jouw immuunsysteem? Je immuunsysteem bepaald voor een groot gedeelte jouw gezondheid en we weten telkens beter hoe jij je immuunsysteem positief kunt beïnvloeden.
Bewegen
Wat is jouw zit- en beweeggedrag? En hoe vaak sport je? ‘’The best position is the next position’’ en ‘’Use it or loose it’’ en er zijn nog zoveel meer... Bewegen = key!
2. Bepaal een realistisch doel
en meet waar je nu staat 
Waar zou je over 1 jaar willen staan? En zijn er mogelijke belemmeringen die in de weg staan? En hoe is het nu met je gesteld?

We zullen je als onderdeel van je intake uitgebreid meten op onze Inbody scan. Deze is gekoppeld met een app waardoor je heel makkelijk je eigen voortgang kunt bijhouden. Er worden allerlei dingen gemeten zoals je vet, spiermassa en gewicht.

3. BEREID JE LICHAAM EERST VOOR
OP WAT ER KOMEN GAAT
Kijk, je kunt natuurlijk gewoon een beetje op de loopband gaan staan of een fitness schema afwerken. Je kunt echter ook echt iets leuks en effectiefs gaan doen, zoals MMA, kickboksen of CrossFit! Zo word je niet alleen veel sneller fit maar dit is ook veel effectiever en zul je makkelijker volhouden door de inspirerende lessen en het hoge fungehalte.

Dit komt echter wel met een maar, CrossFit kan blessuregevoelig zijn als je de juiste technieken nog niet kent en je lichaam er nog niet aan toe is en kickboksen is vrij complex, dus als je zomaar in een les komt zul je nog te weinig weten om lekker mee te komen.

Om deze reden begint iedereen met het onboarding programma. Hierin bereiden we jou goed voor zodat je op een veilige manier snel resultaat kunt halen.

Onboardingsprogramma:
Kinetisense
3D Bewegingsanalyse
Met onze Quick Test krijg je binnen 15 minuten een objectief beeld over hoe je lichaam beweegt en waar jouw persoonlijke verbeterpunten liggen.

Een 3d movement assessment helpt niet alleen bij blessures hebt, maar is ook als je blessures wilt voorkomen. Door inzicht te krijgen in hoe je lichaam beweegt, kun je gerichter en slimmer trainen en blessures voorkomen.

TRAINER

PIETER FAASSE

FYSIOTHERAPEUT/
AR SOFT SPECIALIST
Onboardingsprogramma:
fundamentals KCKBXNG
Tijdens de fundamentals KCKBXNG leer je in 2 lessen alle basistechnieken, voetwerk en combinaties zodat je veilig en verantwoord mee kunt doen aan een kickboksles. Het is ingewikkelder dan je denkt, dus goed opletten!

TRAINER

LEANDRO TAM

Headcoach kickboksen/MMA
Leandro is oud wedstrijdvechter 
en trainer van de top van Nederland.
Onboardingsprogramma:
fundamentals CRSSFT
Tijdens de fundamentals CRSSFT leer je alle 9 fundamentele oefeningen die ten grondslag liggen aan alle CrossFit workouts. Ook leer je kennismaken met de CrossFit terminologie en hoe je workouts tactisch te slim af kunt zijn.

TRAINER

Fubu Hidayat

Headcoach CrossFit
Fubu is oud prof. American Football player 
en nu fanatiek CrossFitter.
4. Wat je nu moet veranderen
om straks je doel te halen
Gefeliciteerd, je hebt je onboarding programma succesvol doorlopen en door de uitgebreide intake weet je nu precies aan welke zaken je moet werken. Je hebt een doel geformuleerd en de voorwaarden om aan jezelf te gaan werken zijn geschept. Het is tijd om te kiezen voor een lidmaatschap.

Nu is het een kwestie van volhouden. Als jij elke week consistent de juiste keuzes maakt en dit volhoudt dan zul je op lange termijn je doel halen, maar alleen dan.

5. Blijf geïnspireerd
en probeer nieuwe dingen uit!
Je bent nu een tijdje aan het trainen en het lijkt je leuk om jezelf verder te verdiepen. Wij hebben hiervoor 2 smaken:
Dit is wat je krijgt:
- 6 workshops: immuunsysteem, voeding, bewegen, stress, slaap en ademhaling
- Het boek ‘’oersterk in 6 weken’’ van Richard de Leth
- Elke week leefstijl loggen en evalueren
- 3x per week sporten
De arenagym HLTH education is er voor iedereen die op zoek is naar meer kennis en vitaliteit. Het programma wordt verzorgd door Wout van Helden- orthomoleculair therapeut en gezondheidsexpert. Op geniale wijze wordt het boek gecombineerd met dagelijks de Oersterk Journal invullen en sluiten de workshops vervolgens naadloos op het geheel aan.
Ontlasting
– Waarom beginnen alle ziektes in de darm?
– Welke factoren hebben invloed op de darm?
– Hoe ziet een goede ontlasting eruit en welke factoren hebben een positieve of negatieve uitwerking?
– Check de Bristol Stool Chart om inzicht te krijgen in de verschillende soorten ontlasting
– Welke drie organen zijn essentieel voor een goede stoelgang en hoe zorgt een ongezonde leefstijl voor problemen in deze organen?
– Krijg inzicht in jouw vochtinname: is het genoeg?
– Hoe verbeteren de darmbacteriën jouw gezondheid? (of schaden ze die juist)
– Hoeveel gram groente kun je het beste per dag eten?
– Doe de OERsterk Challenge en krijg inzicht in hoe gevarieerd jij eet
– Waarom is de 3-dagen regel belangrijk tegen het grootste voedingsprobleem?
– Wat zijn de meest praktische tips voor een goede ontlasting?
– Wat is een simpel weekplan om snel verbetering te ervaren?
Energie
– Waarom is moeheid het gevolg van verkeerd energiemanagement? Hoe los je dit op?
– Welke simpele leefstijlmaatregel zorgt voor veel meer energie? (het is niet wat je denkt)
– Waarom ben je niet wat je eet? (maar wel wat je opneemt) En hoe verbeter je dit?
– Uitgebreide vragenlijsten om inzicht te krijgen in alle sleutelfuncties (bloedsuikerbalans, hormoonbalans, mind/stemming, spijsvertering, ontgiften, allergie/ontsteking, immuniteit/afweer, haar/huid/nagels)
– 9 simpele oefeningen voor meer energie
– Waarom zijn energie en creativiteit belangrijk in het moderne leven?
– Hoe zorgt een haring voor meer energie en een bakje kibbeling voor minder energie?
– Wat zijn de meeste praktische tips voor meer energie?
– Wat is een simpel weekplan om snel verbetering te ervaren?
Gewicht
– Hoe komt het dat meer dan de helft van de Nederlanders te dik is? Waarom is dit logisch?
– Waarom is een crashdieet een heel slecht idee? (behalve als je wilt aankomen)
– Waarom is hoe vaak je eet net zo belangrijk als wat je eet?
– Hoe kun je voorkomen dat je te veel stilzit?
– Waarom is het belangrijk dat je je hersenen traint voor een beter gewicht? (en meer energie)
– Hoe vergroot of verkleint je omgeving de kans om aan te komen?
– Waarom maakt gebrek aan slaap je dikker?
– Wat zijn de meeste praktische tips voor een beter gewicht?
– Wat is een simpel weekplan om snel verbetering te ervaren?
Libido
Vrouwelijke hormoonbalans (alleen voor vrouwen)
– Gebruik je de pil?
– Zo ja, hoelang?
– Heb je hormoonvervangende therapie ondergaan?
– Zo ja, hoelang en wanneer?
– Heb je last van stemmingswisselingen gerelateerd aan je cyclus of last van een depressief gevoel?
– Houd je vocht vast gedurende jouw cyclus
– Heb je verhoogde trek in bepaalde voedingsmiddelen voor de menstruatie?
– Heb je ooit problemen gehad met betrekking tot de voortplantingsorganen (eierstokken, baarmoeder)?
– Heb je vruchtbaarheidsproblemen, problemen met zwanger worden of ooit een miskraam gehad?
– Heb je last van gespannen borsten?
– Heb je wel eens last krampen of andere ongemakken tijdens de menstruatie?
– Zijn je menstruatiecycli onregelmatig of zwaar?
–Heb je last van verminderd libido, onvruchtbaarheid of verminderde interesse in seks?
– Heb je last van klachten rondom de menopauze, zoals zweten, opvliegers, gewicht aankomen, pijn bij vrijen, verlies van libido en/ of depressief gevoel?
– Heb je een te langzame of te snelle schildklier?
Mannelijke hormoonbalans (alleen voor mannen)
– Kom je aan in gewicht?
– Heb je vaak last van stemmingswisselingen of van een depressief gevoel?
– Heb je ooit eens problemen gehad met betrekking tot de voortplantingsorganen (prostaat of zaadballen)?
– Ervaar je moeilijkheden bij het plassen?
– Heb je last van verminderd libido of verlies van interesse in seks?
– Heb je last van impotentie?
– Word je minder vaak wakker met een ochtenderectie of heb je problemen bij het behouden van een erectie?
– Heb je last van moeheid of verlies van energie?
– Heb je last van verminderde motivatie of drive?
– Heb je het gevoel dat je vroegtijdig veroudert?
– Heb je een vasectomie ondergaan? (= doorknippen zaadleiders)
– Heb je last van een te snelle of te langzame schildklier?
Stemming
– Waarom slikken een record aantal mensen antidepressiva?
– Wat is de belangrijkste oorzaak van een slechte stemming? En hoe pak je dit effectief aan?
– Waarom werkt de behandeling van depressiviteit vaak niet? Maar hoe dan wel?
– Hoe kun je voeding, beweging en ontspanning je stemming snel verbeteren?
– Hoe weet ik of ik de juiste prioriteiten stel?
– Waarom is voeding in de kindertijd al essentieel voor het latere leven?
– Wat zijn de meest praktische tips voor een betere stemming?
– Wat is een simpel weekplan om snel verbetering te ervaren?
Slaap
– Hoe komt het dat de moderne mens steeds minder slaapt?
– Waarom slikken ruim 1,7 miljoen mensen slaapmiddelen? Hoe kun je dit duurzaam aanpakken?
– Wat zijn de 3 grootste slaapverstoorders?
– Hoe verstoort kunstlicht onze slaap? En hoe kun je jezelf beschermen?
– Krijg inzicht in jouw slaap met de SCOPA-vragenlijst
– Vul de OERsterk Slaapagenda is en krijg grip op je nachtrust
– Hoe zorgen schermpjes ervoor dat je minder goed slaapt? En hoe kun je dit simpel oplossen? (het is niet wat je denkt)
– Wat zijn de meest praktische tips voor een goede slaap?
– Wat is een simpel weekplan om snel verbetering te ervaren?
Wat is FGHTRS pro?
FGHTRS pro is een programma dat is ontworpen voor amateur- tot pro-vechters die tot nu toe weinig sportspecifieke training hebben gedaan of hier al een tijdje mee bezig zijn geweest. Dit programma is specifiek ontworpen voor vechters die momenteel geen kamp hebben en hun sportspecifieke vaardigheden willen ontwikkelen die hun toekomstige vechtprestaties overstijgen.
Wat bieden we aan?
- Pre- en posttests, specifiek gericht op het testen van gevechtsprestaties.
- Een zorgvuldig gepland periodiek plan dat de kans vergroot dat alle vaardigheidsgerelateerde en fysieke kwaliteiten een hoogtepunt bereiken tijdens gevechten.
- In dit trainingskamp van 8 weken zal jij, de atleet, onschatbare kennis opdoen over "Wat er nodig is om een gevecht te winnen".
- Een beter begrip van specifieke energiesystemen en hoe deze toe te passen op toekomstige gevechten..

Waarom zou je dat doen?
- Een beter begrip van "wat er nodig is om een gevecht te winnen".
- Maximaliseer prestaties, verminder blessures en minimaliseer overtraining.
- Verbeter posturale insufficiëntie en asymmetrieën om het aantal blessures te verminderen.
- Verhoog je vechtprestaties.

Visie op kracht en conditionering voor vechters
- Naarmate vechters beter worden(amateur - professional), wordt de behoefte aan een Strength & Conditioning Coach en bewegingswetenschapper veeleisender.
- Strength & Conditioning is een van de belangrijkste pijlers die bijdraagt aan betere prestaties en letselpreventie.
- De visie van arenagym is om robuuste atleten van wereldklasse te bouwen, waar we in de toekomst enkele van 's werelds beste topsporters ter wereld helpen.
- Als coaches zijn wij van mening dat Strength & Conditioning niet alleen je prestatie zal verbeteren, maar ook je vechtcarrière zal verlengen.

- Als je met enkele toppers spreekt, zullen ze je vertellen dat Strength & Conditioning niet van de ene op de andere dag is. Voor sommigen kan het jaren duren om de nodige vaardigheden te ontwikkelen die hun prestaties zullen verbeteren, maar de hoeveelheid die nodig is, hangt af van het individu. Het belangrijkste is CONSISTENTIE.
- Een atleet opbouwen op weg naar grootsheid.

De wetenschap achter training zetten
- Bij arenagym zijn we er trots op dat we de wetenschap achter training zetten. Als coaches en sportwetenschappers van Strength & Conditioning begrijpen we hoe belangrijk het is om elke fysieke vaardigheid meetbaar te maken.
- Om de prestaties te verbeteren en progressie op te merken, hebben we een baseline nodig om mee te beginnen.
6. Laat je helpen
als je je weg niet vindt
Is alleen of in een groep trainen toch niet helemaal jouw ding? Kies dan een van de aardigste personal trainers van Amsterdam uit, ze werken toevallig allemaal bij arenagym!
7. 5 tips op het gebied van vitaliteit
die je wellicht nog niet kende!
1. Word jij trillerig als je langer dan 3 uur niets eet?

Dan is jouw metabole flexibiliteit niet meer zoals het zou moeten zijn! Probeer eens te spelen met het aantal eetmomenten en de timing hiervan. Zo zul je ook je andere energiebronnen (glycogeen opgeslagen in je lever en je vetverbranding) weer aanleren om goed hun werk te doen!

2. Hoe vaak adem jij per minuut?

En doe je dit vooral door je borst of via je buik? 8-12 ademhalingen per minuut is ideaal, hoe vaker, hoe meer je zenuwstelsel geactiveerd is en dit is niet gewenst.

3. Heb je een doel voor ogen?

Hou dit dan wazig voor je en stel vooral de processen haarscherp! Dus wat voor gedrag ga jij vandaag, morgen en elke daarop volgende dag exact veranderen zodat je straks je einddoel gaat halen. Maak deze omschakeling en je bent direct 10 stappen dichterbij je doel.

4. Heb je al lange tijd (pijn)klachten en heb je al vanalles geprobeerd?

Kijk dan eens met een vitaliteit expert naar alle 6 domeinen en breng exact in kaart waar het bij jou misgaat. Hier komen ze: slaap, immuunsysteem, ademhaling, stress, bewegen en voeding. Doe ze allemaal 70% goed en jij voelt je top!

5. De nummer 1 tip op het gebied van voeding?

Ga meer groente eten, we eten met z’n allen veel te weinig groente en dit is echt funest voor onder andere je darmflora. Probeer zoveel mogelijk groente te eten, het liefst 2x per dag! Voeg groentes dan ook in allerlei verschillende vormen zoals salades, (groente)soepen, smoothies, of gewoon gekookt/rauw aan je dieet toe.

Art of physio
not your typical physiotherapists
Het kan altijd gebeuren dat je een blessure oploopt. Wij staan klaar om je te helpen! Ons team bestaat uit vakidioten die jouw probleem zo snel mogelijk op willen lossen zodat jij weer door kan. Dus geen saaie en eindeloze behandeltrajecten, maar snelle en effectieve behandelingen die je probleem oplossen. Je kunt ook bij ons terecht met vragen over blessures, gezondheid, preventie en/of mobility.

Wij werken nauw samen met de trainers van arenagym zodat jij het beste van beide werelden krijgt! Heb je een vraag of wil je gewoon even kennismaken en uitproberen, dat kan! Zoek ons gerust even op in de gym of neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens of boek je gratis checkup via onze website.

Website: www.artofphysio.nl
Email: hello@artofphysio.nl
Telefoon: +31 (0)20 - 210 19 93
Whatsapp: +31 (0)20 - 210 19 93
Wij zijn een contractvrije praktijk. Dit kan invloed hebben op je vergoeding vanuit je zorgverzekeraar. Wil je weten wat jouw zorgverzekeraar vergoedt, neem dan even contact met ons op.

Voor ondernemers: in sommige gevallen kun je de kosten van onze behandeling zakelijk opvoeren.
Yogastudio
Natural Flow Yoga
Als lid van arenagym kun je onbeperkt lessen volgen in onze inhouse yogastudio: bij Natural Flow Yoga. We bieden zowel rustige, meditatieve yoga als intensievere stijlen waarbij je ook flink aan de slag gaat met het lijf - neem gerust contact op, we adviseren je graag welke les goed past bij jouw doelen op dit moment. Wees gerust, je hoeft écht niet lenig te zijn.

Wat is yoga? Volgens de definitie van Patanjali is het 'een staat waarin de wervelingen van de geest verstillen' - het is een training om het brein tot rust te brengen waarbij we het lichaam inzetten als gereedschap.De houdingen en bewegingen in de yogales maken het lijf sterker en soepeler, maar zijn op zichzelf niet het doel - ze zijn een middel.
Maar wat is dan het doel?

Website: www.naturalflow.yoga
Email: Info@naturalflow.yoga
Telefoon: +31(0)6 - 33 91 61 75
Anima sana in corpore sano
een gezonde geest woont in een gezond lichaam.

Met andere woorden, goed zorgen voor ons lijf is essentieel voor een algeheel welbevinden. Vaak weten we best wel goed wat we zouden moéten doen op het gebied van slaap, voeding, beweging etcetera. Het daadwerkelijk integreren van deze gezonde gewoontes blijkt echter een stuk moeilijker!

Yoga nodigt je uit om de aandacht naar binnen te keren en een sterkere verbinding tussen lichaam en geest te ervaren. Jezelf te ont-moeten op de yogamat, en beetje bij beetje alle geconditioneerde patronen van ons denken te ontrafelen. We vergelijken het wel eens met het pellen van een ui. Wie ben je, en wie wil je zijn? Vanuit deze pure kern kunnen we de intrinsieke motivatie vinden om betere keuzes te maken en onze wereld te veranderen, one breath at a time. En ja, je wordt er ook nog eens leniger van!
Juicebar
Seamossbar
De Seamossbar is de ruime Juicebar van 100m2 in arenagym. Je kunt hier op ieder moment van de dag ontspannen met een verse juice, eiwitshake, koffie of thee. 100% vegan en 100% cruelty free!
LESAANBOD
CROSSFIT
MMA
YOGA
KICKBOXING
PERSONAL
TRAINING
OPEN GYM
© 2020 ArenaGym
Locatie & contact
arenagym ligt in het zakendistrict Amstel lll. Parkeren is mogelijk op ons eigen parkeerterrein.
Lemelerbergweg 32, 1101AH Amsterdam
+31 636 174 399
info@arenagym.nl
phone-squareenvelopemap linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram