Is CrossFit blessure gevoelig?

augustus 13, 2020 by Jurre Grimberg

Je hebt het stereotype gehoord: "CrossFit is gevaarlijk". Maar is het waar?

Ja. CrossFit is heel erg gevaarlijk. Zeker als je 40 of 50 jaar oud bent en al lange tijd niks hebt gedaan, eventueel nog aangevuld met een zittend beroep. Je hebt waarschijnlijk de mobiliteit (beweeglijkheid) nog niet en je spieren, banden, pezen en gewrichten zijn nog niet gewend aan alle heftige CrossFit bewegingen die je moet doen tijdens een WOD. En het ergste is, dit moet dan ook nog eens onder tijdsdruk! Gek he, al die blessures?!

Gelukkig kan het ook anders. Elke totaalbeweging (zoals een snatch) bestaat uit meerdere deelbewegingen waarmee je kunt beginnen (scalen) en een zware oefening zoals een backsquat kan ook worden uitgevoerd met een kettlebell (kb goblet squat) of zelfs met alleen eigen lichaamsgewicht (airsquat).

Zo hebben we als trainer bij arenagym altijd een aantal voorwaarden voor ogen waar je als lid aan moet voldoen voordat we je een dergelijke totaalbeweging, complexe oefening of metcon met veel tijdsdruk laten doen. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan laten we je dus enkel en alleen trainen op een simpelere variant van dezelfde oefening of een deeloefening hiervan. Ook als jij het daar niet mee eens bent ;).

Zo wordt CrossFit dus opeens super veilig en toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud! Je kunt CrossFit zelfs gebruiken om te revalideren van blessures zoals een hernia of een meniscusoperatie. CrossFit kan dus echt veilig zijn, zeker als je het vergelijkt met sporten zoals voetbal waar ongecontroleerde bewegingen zorgen voor afgescheurde kruisbanden, kapotte enkels of knieën. En wat dacht je van mensen die zelfstandig fitness doen? Random setjes maken van allerlei verschillende oefeningen zonder een duidelijke periodisering zorgt uiteindelijk vaak voor overbelasting door eenzijdig trainen met als gevolg een lichaam dat uit balans is.

En voor iedereen die echt beginnend is bieden we een fundamentals course aan voor maar 29 euro. In deze fundamentals course leer je in 3 sessies alle 9 fundamentele bewegingen van CrossFit.

Dus waarom is CrossFit bij arenagym Amsterdam veilig? Hierbij nog even alles op een rijtje:

  • Elke training is gebaseerd op een trainingsplan, opgesteld door toptrainers (periodistie)
  • Train altijd onder supervisie van een trainer
  • Train op je eigen niveau, en bouw vanaf daar je belastbaarheid verder op
  • Crossfit workouts zijn altijd functioneel waardoor je lichaam dus letterlijk telkens beter gaan functioneren
  • Naast kracht en conditie werk je ook aan je mobiliteit, CrossFit onderscheidt zelfs 10 fysieke skills waarin je allemaal beter wordt

CrossFit zegt dan ook: prepare for the unknown, oftewel, maak jezelf zo fit mogelijk, op elk vlak, zodat je altijd klaar bent voor welke uitdaging je dan ook voor komt te staan.

© 2020 ArenaGym
Locatie & contact
arenagym ligt in het zakendistrict Amstel lll. Parkeren is mogelijk op ons eigen parkeerterrein.
Lemelerbergweg 32, 1101AH Amsterdam
+31 636 174 399
info@arenagym.nl
phone-squareenvelopemap linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram